وحدة تعليمية مقترحة لعلاج صعوبات تعلم بعض تقتنيات الحياکة لطلبة الإقتصاد المنزلى

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 أستاذ علم النفس التربوي بکلية التربية النوعية جامعة عين شمس

2 أستاذ الملابس والنسيج بکلية التربية النوعية جامعة عين شمس

3 معيد الملابس والنسيج"تربية خاصة"بکلية التربية النوعية جامعة عين شمس

المستخلص

تحظى مادة  ( أدوات وماکينات الحياکة  ( بأهمية کبيرة للطالب الذي يدرس الاقتصاد المنزلي تخصص الملابس والنسيج، لأنها تلعب دوراً هاماً في تنمية مهاراته اليدوية الأساسية، وقد  استرعى الانتباه أثناء تدريس مادة نماذج وتنفيذ ملابس الطفل لطلاب السنة الثانية بقسم الاقتصاد المنزلي بکلية التربية النوعية أنهم يجدون صعوبة فى تذکر بعض المهارات الاساسية فى مادة أدوات وماکينات الحياکة التي درسوها في السنة الاولى، وبذلک تحددت المشکلة فى صعوبة تذکر بعض مهارات الحياکة والطريقة المتبعة حاليا في التدريس التي التدريس لا تراعي الفروق الفردية بين الطلاب وقدراتهم على التذکر، فلم يعد أسلوب التلقين مناسب لتعلم الجوانب المعرفية والمهارية مما يؤدي الى انخفاض مستوى تذکر المهارات واسترجاعها، وهذا ما دفع الى التفکير فى معرفة الصعوبات التى يعاني منها طلاب السنة الثانية في تذکر بعض تقنيات الحياکة، وإعداد وحدة تعليمية لعلاج صعوبة التذکر لطلاب السنة الثانية، وقياس فاعلية الوحدة التعليمية المقترحة لتنمية تذکر الجوانب المعرفية والمهارية  للطلاب. ومن هنا جاء هدف البحث في تنمية المهارات المعرفية والمهارية لدى الطلاب ذوي صعوبة تعلم بعض تقنيات الحياکة.
کانت عينة البحث من طلاب السنة الثانية قسم الاقتصاد المنزلي بکلية التربية النوعية جامعة عين شمس، الذين لديهم صعوبات تعلم بعض تقنيات الحياکة( ترکيب البييه، وترکيب المرد، وترکيب السوستة، وعمل عروة قماش)، واتبع البحث المنهج الوصفي والمنهج التجريبي.         
 وتم استخدام اختبار ذکاء رافن لقياس نسبة ذکاء الطلاب، واختبار المستوى الاجتماعي والاقتصادي لرزان کردى، واختبار لقياس تذکر تقنيات الحياکة لطلاب السنة الثانية، واختبار تحصيلي، واختبار مهاري، وبطاقة ملاحظة، واستمارة تحکيم. وکانت أهم النتائج أنه وجدت فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات التطبيقين القبلي والبعدي فى بطاقة ملاحظة الاداء المهاري لبعض تقنيات الحياکة لکل من المجموعتين الضابطة والتجريبية.
Research Summary
A proposed educational unit to deal with the difficulties of learning The importance of sewing materials and tools is very important for the student who studies the home economy, specializing in clothing and textiles, because it plays an important role in the development of his basic manual skills. He drew attention during the teaching of models and implementation of children's clothing for second year students in the Department of Home Economics, Faculty of Specific Education, In recalling some basic skills in the tools and knitting machines they studied in the first year, and thus identified the problem in the difficulty of remembering some knitting skills and the current method of teaching which does not take into account individual differences between students and their abilities This is why the method of indoctrination is not suitable for learning the cognitive and technical aspects, which leads to a decrease in the level of remembering and recalling skills. This led to thinking about the difficulties experienced by second year students in remembering some knitting techniques. , And to measure the effectiveness of the proposed educational unit for the development of remembering the cognitive and skill aspects of the students, hence the aim of the research is to develop the cognitive skills and skills of students with difficulty learning some techniques of knitting.
The study sample consisted of second year students, Department of Home Economics, Faculty of Specific Education, AinShamsUniversity, who had difficulties learning some techniques of knitting (installation of bibs, installation of corsets, zippers and cloth loop).
 The Raven Intelligence Test was used to measure students' intelligence, to test the social and economic level of Razan Kurdi, to test the recall of knitting techniques for second year students, the achievement test, the skill test, the note card and the arbitration form. The most important results were that there were statistically significant differences between the mean scores of the tribal and remote applications in the note card of the skill performance of some knitting techniques for both control and experimental groups.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية