قيم الحوار کما تعکسها الإذاعة المدرسية لدي طلاب المرحلة المتوسطة بمنطقة الجوف بالمملکة العربية السعودية

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 أستاذ مساعد تقنيات التعليم بجامعة الجوف

2 مدرس الإعلام التربوي وثقافة الطفل جامعة السادات

المستخلص

هدف البحث إلي التعرف علي  قيم الحوار التى تعکسها الإذاعة المدرسية لدى طلاب المرحلة المتوسطة بمنطقة الجوف بالمملکة العربية السعودية، واعتمد علي المنهج الوصفي مستخدماً مقياس قيم الحوار –إعداد الباحثان–  والذي تم تطبيقه علي عينة قوامها (540) طالب وطالبة من طلاب المرحلة المتوسطة بمنطقة الجوف بالمملکة العربية السعودية بمدينتي ( سکاکا – طبرجل)، وقد شملت متغيرات (الذکور والإناث، المشارکون في الإذاعة المدرسية وغير المشارکون، الإذاعة المدرسية المحتوية علي مؤثرات صوتية وغير المحتوية).
وأظهرت نتائج البحث إلي مجموعة من النتائج تأتي أهمها فيما يلي:-

توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلاب المشارکين في الإذاعة المدرسية وغير المشارکين لها في الدرجة الکلية على مقياس قيم الحوار لصالح الطلاب المشارکين.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة الدراسة على محاور الاستبانة في وضع احتواء الإذاعة المدرسية علي مؤثرات الصوتية أو عمد احتوائها على الدرجة الکلية للاستبانة.
لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذکور والإناث في قيم الحوار لدى طلاب المرحلة المتوسطة والدرجة الکلية على مقياس قيم الحوار.

وأوصي البحث بضرورة الاهتمام ببث قيم الحوار بين الطلاب في الإذاعة المدرسية مما يعکس عليهم سلوکاً إيجابياً قويماً.
 
 
 
The dialogue values as the school broad cast reflects for the students of the middle stage in Al Gouf area in suodi arabia kingdom.



 


 
 




Abstract:-

The search aims   The dialogue values as the school broad cast reflects for the students of the middle stage in Al Gouf area in suodi arabia kingdom.
The research depends on the descriptive method. It uses the dialogue values rubrics – made by the two researchers.
The research is applied on a sample of 540 students from the middle stage in Al Jouf area in the Saudi ArabiaKingdom in Sakaka and Tabarjle cities.
-       The research reached a group of results and the most important are what follow.
1-   There are some statistically significant differences among the averages of  the marks in the study sample according to the type of participation in the school broadcast on the dialogue values rubrics (appraising of time – The acceptance of the other – Honest – Tolerance – good listening – The acceptance of criticism – opinion and expressing freedom – objectivity proactive – Humility – providing proof and argument.
2-   There are statistically significant differences among the averages of the marks in the study sample according to the state of containing the school radio on sound effects or containing the total score of the questionnaire.
3-   There are statistically significant differences among the averages of the marks in the study sample according to the gender (Male – Female).
The research recommended that the dialogue values of the school broadcast must be spread among the students so that they can be having well

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية